May 07, 2020

Dolar nereye gidiyor....

Perşembenin gelişi Çarşambadan bellidir diye boşa dememişler. 1 Mayısda dolar kritik seviyeyi, yani 7 yi geçti hemde hemen hemen bütün piyasaların kapalı olmasına rağmen. Şimdi bir nefeste 7,20 ye geldi maalesef; 7,20 üzeri ise kritik; şayet birşeyler yapılmassa 7,50 leri koşar adım da görebiliriz.



Tabi bunları bilmek için müneccim mi olmak lazım? Tabiki hayır biraz dünyayı takip etsek, dünyadan Türkiye'ya baksak herşeyi anlayabilirdik. Gerçi ben anladım ama anlaması gerekenler Türkiye ekonomisine yön verenlerdi.

2019 temmuzunda Türkiyenin CDS'i yani risk primi 350'lerdeydi. Bunun anlamı şu; ben kredi veren olsam Türkiye'ye kredi verirsem; parayı ödememe yada geç ödeme riski vardır. her 100 puanda %1 dir. Yani ben herhangi bir ülkeye %2 ile kredi vereceksem, Türkiye'ye %2 + %3,5 ile kredi vermem gerekir. 

CDS'imiz 350 iken Turkiye'de mevduat faiz oranları %20 idi. 1 yıl içinde CDS 600 oldu; mevduat faiz oranları %9 lara düşürüldü. Devlet faizi %20 yaptığında vatandaşına aslında şunu diyordu; döviz almayın TL tutun bende size yüksek faiz vereyim. Şimdi ise ne diyor; boşverin TL'yi, döviz alın diyor...

CDS 600 iken; hesapsız kitapsız faiz düşürür birde COVID belası ile başetmek için para basarsak olacağı buydu. Dedim ya perşembenin gelişi çarşambadan hatta 1 ay önceki çarşambadan belliydi. Yazık yine bunun faturasını biz halk olarak ödeyeceğiz.





No comments:

Post a Comment